Monday, February 2, 2015

Chicken & Shrimp Gyoza


 Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...

Sekejap saja February datang lagi. Mesti ramai yang bercuti hari ini terutamanya warga Kuala Lumpur kerana cuti yang agak panjang. Kepada yang bercuti, selamat bercuti dan sentiasa berhati hati di mana jua anda berada.

Kepada yang bekerja, selamat bekerja. 



Agak lama juga tak menyediakan Gyoza/Wonton/Dumpling di rumah. Kali ini saya buat dlm kuantiti yang lebih sedikit dan frozen kan. Bila terasa nak makan, boleh terus keluarkan.

Saya lebih suka menggunakan kulit yang berwarna putih berbanding yang berwarna sedikit kekuningan. Ia lebih lembut dan sedang dibentuk.

Kebiasaannya kalau Japanese Gyoza menggunakan kulit yang berwarna putih sementara wonton menggunakan kulit yang sedikit kekuningan. Isinya lebih kurang sama.

Resepi pertama yang saya sediakan ialan sup. Just a plain & simple soup. Saya cuma gunakan air, pati ikan bilis dan sedikit kicap cair. Saya juga masukkan hirisan lobak putih. Rebus semuanya hingga mendidih.

Senang kan....
 


10 comments :

cheq da said...

Hmmm..nmpk sedap

hazila said...

Saya boleh habiskan 2 bowls sekali hadap....

Unknown said...

kaknoor belum pernah try boleh lah buat lepas ni mesti dua tiga mangkok jugak habis ni

Rosdi Eunos said...

saya pun selalu buat extra dan frozenkan .. kalau anak anak buah datang .. gorengkan aja, kalau mak ngan bapak budak yang datang baru supkan .. hehe

mamabeauty said...

nampak sedap.. saya suka dish yang simple mcm ni..

kehidupan sihat said...

fav nana sangat ni

suka2..

salam perkenalan sis

zila norazila said...

salam kak zila.
sedapnye..lama zila x buat gyoza..terasa kat tekak plak nak mkn ni.

Honey said...

Salam Kak Hazila,

Belum pernah buat dumpling cara cina which buat sup. Saya selalu buat gyoza Japanese ways which is goreng. Nanti try buat dumpling this way pulak.

Unknown said...

Sedap nye.

Unknown said...

Sedap nye.