Saturday, March 29, 2014

Udang Goreng Kari




Assalammualaikum dan Selamat Berhujung minggu....

Cuti persekolahan sudah mengahmpiri penghujungnya, ramai kawan kawan saya yang sedang seronok bercuti dengan keluarga masing masing. Walaupun sejak kebelakangan ini ada beberapa insiden yang membabitkan kapal terbang, masih ramai yang tetap menggunakan pengangkutan udara untuk pergi bercuti.

Yelah, kemalangan yang melibatkan pengangkutan udara jarang sangat kita dengar especially di Malaysia. Kebarangkaliannya mungkin 1 dalam berjuta. Tak kanlah kita nak ke Sabah Sarawak nak naik keretapi pula kan... Apa yang boleh kita lakukan hanyalah berdoa dan tawakal.

Ok berbalik pada menu malam tadi, saya sediakan Udang Goreng Kari yang saya ambil dari Majalah SEDAP.





UDANG GORENG KARI

Bahan bahan
4 ekor udang bersaiz XXL
3 ulas bawang putih - dihiris nipis
1 inci halia - dihiris nipis
1 labu bawang besar - dimayang
1 tangkai daun kari
1 sudu teh serbuk lada putih
1/4 cawan cream - saya gantikan dengan susu sejat
Sedikit garam
2 sudu makan serbuk kari
1 sudu makan serbuk cili - saya tambah
2 biji cili padi - saya tambah ( dipotong kecil )
1 biji limau nipis
Tomato - untuk hiasan

Cara cara
1. Udang di potong sesunggut dan belah belakang. Buang kotoran, dibersihkan dan ditos.
2. 1 ulas bawang putih ditumbuk halus, dicampurkan dengan 1 sudu serbuk kari, serbuk cili, sedikit garam dan jus limau nipis. Gaulkan semua bahan dengan udang tadi dan perapkan sebentar. Kemudian goreng separuh masak dan ketepikan.
3. Panaskan minyak, tumis bawang besar, baki bawang putih,daun kari, cili padi dan serbuk kari hingga naik bau.
4. Kemudian masukkan cream/susu sejat dan biarkan ia mereneh sebentar.
5. Kemudian masukkan udang yang telah digoreng tadi, gaul rata dan perasakan dengan garam dan serbuk lada putih.
6. Apabila semua sudah sebati dan hampir pekat, bolehlah masukkan buah tomato. Biarkan sebentar dan matikan api. Hidangkan dengan nasi hangat.



3 comments :

Unknown said...

mak aiiiii...sungguh menggiurkan....
kena cuba ni!!!

jemput ke blog saya juga...
salam suai kenal..
http://bit.ly/1mBJoLO

ummiaisyah said...

alolololo...sedapnya udang....ala-ala lauk nasi kandar...tp sy xleh dah mkn seafood ni...kena pantang dulu..resdung teruk ni!

Liza said...

fuhhh, terliur liza tgk udang tu posing...