Thursday, September 2, 2010

Iftar ke 22

Salam di pagi khamis,

Agak lama juga saya tak memasak, masa cuti hujung minggu lepas, my parents ada kat rumah. So bawa diorang jalan jalan tengok bazar ramadhan kat sini sambil tu carikan baju raya untuk mereka.


Semalam, my husband ada jemputan berbuka, biasanya kalau dengan kawan kawan bisnesnya saya tak ikut. Tak selesa sebab selalunya semua lelaki, lebih baik saya berbuka di rumah.
Mula mula saya terfikir nak beli je makanan yang dah siap masak since saya seorang je nak berbuka di rumah. Tapi masa dok membelek rumah dak IKA, ternampak mee kari. Kebetulan masa tu my husband lalu kat belakang saya, sempat dia menjeling pada komputer kat depan saya. Sempat dia tanya, apa tu? Saya cakap mee kari. Sedap juga kan kalau makan mee kari malam nanti.

Eh!!! bukan ke you nak berbuka kat luar nanti? Ye lah, tapi tak tau la makanan tu kena tak dengan tekak I, atau manalah tau jemputan ramai ke... Itulah my husband, agak susah bila masuk bab makan kat rumah orang. Nasib baik juga saya masak mee kari, sebab bila balik saya tanya makan apa, katanya makan sikit je sebab ramai orang dan bila dah sampai giliran nak ambil makanan, ada lauk yang dah habis. Ada kambing panggang tapi pukul 7 pm baru nak start memanggang, jadi pukul berapa nak makan.

Kiranya mee kari saya jadi penyelamat la malam tadi.... Anyway, my husband and I agreed that this mee kari is really delicious.Thanks to person who share this recipe. Saya ambik resepi ni dari rumah dak IKA. Boleh check kat sini.



Lama juga tak buat dessert, tapi semalam nak cepat saya buat dessert separa segera. Karamel Puding Jagung, saya gunakan serbuk puding segera yang boleh didapati di pasaraya.

Lebih kurang sama seperti membuat cream caramel, sediakan gula hangus, tuangkan ke dalam bekas yang sesuai. Masak puding jagung seperti yang tertera pada bungkusan, biarkan ia suam sedikit sebeluam dituangkan ke dalam bekas yang berisi gula hangus tadi. Sejukkan di dalam peti ais sebelum dihidang. Cara ini boleh menjimatkan masa sebab tak perlu mengukus atau membakar secara bain marie.

1 comment :

mummyseri said...

Salam kak, mee kari best, puding tu pon cantek :)